Pielęgnowanie - Modele
pielęgnowania
Pielęgnować:
poznawać, chronić, wydobywać siły, nieść bezinteresowną pomoc w bezradności i
cierpieniu. (Helena Radlińska)
Pielęgnowanie - zespół czynności wchodzących w proces pielęgnowania
chorych lub postępowania w zakresie ochrony zdrowia ludności. Specjalną rolą
osoby pielęgnującej jest pomagać człowiekowi choremu lub zdrowemu w
czynnościach mających na celu zapewnienie pełnego zdrowia lub powrotu do niego.
Czynności obejmują:
-zapewnienie choremu
zaspokojenie w miarę możliwości i w granicach zdrowego rozsądku potrzeb bio-
psychospołecznych, ze specjalnym podkreśleniem czynności zapewniających choremu
wygodę, poczucie bezpieczeństwa, poszanowanie godności osobistej, a w
krytycznych przypadkach spokojną śmierć
-czynności pomocnicze,
związane z ustaleniem diagnozy przez lekarza
-czynności wynikające z
przeprowadzenia ustalonego przez lekarza planu leczenia, w tym zakresie
wykonywanie zleconych zabiegów leczniczych
-wykonywanie szczepień
ochronnych
-właściwe oddziaływanie na
środowisko domowe i zawodowe pacjenta
-propagowanie zasad higieny i
prowadzenie oświaty zdrowotnej
-popularyzowanie i
wykorzystywanie zdobyczy nauki medycznej
-wyszukiwanie kontaktów,
ognisk zakaźnych, prowadzenie akcji uświadamiających
-analizę potrzeb i ustalanie
na jej podstawie planu zmierzającego przy aktywnej postawie pacjenta i jego
otoczenia do odzyskania lub poprawy stanu zdrowia, umożliwienia powrotu do
normalnych warunków życia lub uzyskania rehabilitacji
i resocjalizacji w możliwych granicach
Pacjent - Osoba korzystająca ze świadczeń opieki zdrowotnej
niezależnie od tego, czy jest zdrowa czy chora.
Pojęcia –pacjent, klient,
beneficjent, chory, podopieczny, mieszkaniec.
Opieka - Dawanie wsparcia, oparcia, zaspakajanie potrzeb,
których jednostka nie umie, nie może lub nie jest w stanie samodzielnie
zaspokoić, żeby zachować równowagę biologiczną i psychiczną, przeżyć, zachować
zdrowie, jakość życia, zapewnić prawidłowy rozwój i ciągłość gatunku.
Czynniki warunkujące
zdrowie
Czynniki biologiczne – geny,
choroby dziedziczne
Zachowania indywidualne
–palenie, diety
Środowisko fizyczne –praca i
mieszkanie
Środowisko psychospołeczne
–status społ.
Styl życia
System opieki zdrowotnej
Praca lub jej brak
Środowisko przekształcone
przez człowieka
Społeczność.
Teoria pielęgnowania wg Florencji Nightingale.
,,Pielęgnowanie to
pomaganie człowiekowi, aby mógł żyć lepiej i zachować zdrowie, a w chorobie
przyczyniać się do tego żeby proces zdrowienia przebiegał jak najkorzystniej.
Pielęgnowanie winno służyć także ludziom umierającym. (Florence Nightingale)”
Podstawowe pojęcia to:
-istota ludzka
-zdrowie
-środowisko
-pielęgnowanie
Założenia teoretyczne modelu:
-główny nacisk kładzie na
środowisko otaczające człowieka
-pielęgnowanie pozostaje w
ścisłym związku z tym, co dzieje się w środowisku otaczającym człowieka
-rola opiekuna to stwarzanie
odpowiednich warunków środowiskowych –dbanie o świeże powietrze, wodę światło, ciepło,
czystość, spokój, dietę, aby przez to ułatwić przebieg choroby lub powrót do
zdrowia
-wszystko ma się odbywać przy
najmniejszym wysiłku ze strony pacjenta
kanony pielęgniarstwa
wentylacja i ogrzewanie –
wskazanie na czystość powietrza
w
pomieszczeniach zamkniętych – wietrzenie pomieszczeń, utrzymanie
odpowiedniej wilgoci
na terenach
otwartych (zanieczyszczenia) – wilgoć, dym, gazy, pyły
zdrowie domu, mieszkania, szpitala
dobre
oświetlenie
właściwe
usuwanie nieczystości
korzystanie z
czystej, nieskażonej wody
właściwe
rozwiązania architektoniczne (szczególnie budynki szpitalne)
światło – potrzebne dla
zdrowia fizycznego i psychicznego
hałas – czynnik bardzo stresujący
głośne rozmowy
muzyka
sposób
poruszania się (hałas gdy ktoś idzie)
różnorodność – świadome
wprowadzanie w życiu chorego różnych zmian, np.
spacer, posadzenie przy oknie
małe elementy
dekoracyjne (np. kwiatek)
czytanie
chorym
zachęcenie do
aktywności (pisanie, prace ręczne, samodzielne czytanie)
łóżko i jego wyposażenie
czystość
bielizny pościelowej i potrzeba jej zmiany
prawidłowe przesłanie łóżka
dodatkowe
akcesoria (materac, poduszka, akcesoria przeciwodleżynowe)
czystość pokoju i ścian
porządkowanie Sali chorych
odświeżanie ścian (malowanie)
sposób porządkowania – bez wzbierania kurzu
czystość osobista
forma
skóry
konieczność systematycznego mycia się
częste
mycie rak przez osoby leczące i pielęgnujące
żywienie
podawanie
posiłków
„głupie” budzenie nadziei i doradzanie
czynniki
psycho – społeczne w komunikacji z pacjentem
wsłuchiwanie
się w słowa chorego
przekazywanie
rad umacniających chorego (bez złudzeń)
Koncentryczny model pielęgnowania wg Florencji Nightingale
Teoria pielęgnowania wg Dorotei
Orem
Pielęgnowanie to aktywność, którą ludzie inicjują i realizują osobiście
w stosunku do siebie samych, aby otrzymać zdrowie i życie, oraz zapewnić sobie
dobre samopoczucie. (Dorothea Orem)
W stworzonej przez nią koncepcji kluczowe miejsce zajmuje pojęcie samo
pielęgnacji. Nie chodzi oczywiście o to, aby pacjent "sam się
pielęgnował". Dorothy Orem uważa natomiast, że: "Człowiek posiada
naturalną zdolność troszczenia się o siebie samego. Fakt pielęgnowania własnej
osoby odbija się pozytywnie na moim zdrowiu. Zdaję sobie sprawę i doceniam, jak
wielkim dobrem jest zdrowie." Co te słowa oznaczają dla praktyki
opiekuńczej? Otóż pielęgnując człowieka chorego i niepełnosprawnego, w myśl
przedstawianej koncepcji przede wszystkim staramy się odnaleźć i uaktywnić to,
co można określić jako siły samo uzdrawiania pacjenta. Samo pielęgnacja jest
sumą tych wszystkich czynności, jakie człowiek wykonuje codziennie dla
zapewnienia sobie normalnego funkcjonowania i rozwoju.
Dorothy Orem zdefiniowała pielęgnowanie jako asystowanie człowiekowi w
samo pielęgnowaniu wówczas, gdy on sam z jakichś przyczyn tego robić nie może.
Autorka uważa, że każdy człowiek powinien odpowiadać za własne życie,
zdrowie, bezpieczeństwo, pod warunkiem, że jest zdolny do właściwego
postępowania
Orem skupia się na zdolnościach człowieka do sprawowania opieki nad sobą, zdefiniowanej jako wykonywanie czynności, które poszczególni pacjenci zapoczątkowują, wykonują samodzielnie do utrzymania życia, zdrowia. Zdolność do opieki nad sobą jest zdefiniowana jako samoopieka, a zdolność do opieki nad innymi jako opieka zależna/uzależniona.
Orem skupia się na zdolnościach człowieka do sprawowania opieki nad sobą, zdefiniowanej jako wykonywanie czynności, które poszczególni pacjenci zapoczątkowują, wykonują samodzielnie do utrzymania życia, zdrowia. Zdolność do opieki nad sobą jest zdefiniowana jako samoopieka, a zdolność do opieki nad innymi jako opieka zależna/uzależniona.
Podstawowe założenia teoretyczne Dorothy
Orem
Każdy człowiek dysponuje określonym potencjałem niezbędnym do dbania o
zdrowie własne i swoich najbliższych
Każdy człowiek powinien odpowiadać za własne bezpieczeństwo, zdrowie i
życie (działania samo opiekuńcze), pod warunkiem, że jest zdolny do właściwego
postępowania (pozwala mu na to jego stan bio-psycho-społeczny)
Należy określić deficyt opieki, czyli brak realizacji określonej
potrzeby.
Rola opiekuna:
-pomagać ludziom w ich usamodzielnieniu
-pomagać w podejmowaniu jak najbardziej trafnych decyzji
-pomoc może mieć charakter:
- kompensacyjny
-częściowo-kompensacyjny
-wspomagająco - pedagogiczny
- nawiązać i utrzymać relację opiekun
– pacjent;
-określić, czy danej osobie można pomóc przez pielęgnowanie;
-odpowiedzieć na wymagania pacjenta i jego potrzeby pielęgnacyjne;
-udzielić pomocy pacjentowi i jego rodzinie poprzez pielęgnację;
-koordynować i łączyć pielęgnowanie ze służeniem w innego rodzaju
potrzebach.
System pielęgnacji w pełni
kompensacyjnej
1.Pacjent ujawnia zaawansowane deficyty w zakresie samo pielęgnacji.
Deficytom tym może zaradzić jedynie terapeutyczna obecność opiekuna,
kompensująca niemożność ze strony pacjenta. Opiekun zarówno pomaga
podopiecznemu, jak i ochrania go przed zagrożeniami wypływającymi z choroby.
To sytuacja, gdy pacjent nie jest w stanie przeprowadzić samodzielnej
opieki i opiekun całkowicie przejmuje odpowiedzialność.
2. System pielęgnacji częściowo kompensacyjnej
Możemy o nim mówić wtedy, jeżeli aktywny jest zarówno opiekun, jak i
pacjent. Cel stanowi optymalne wykorzystanie i wspomaganie u chorego możliwości
samo pielęgnacji. Pacjent samodzielnie wykonuje pewne czynności, po części
decyduje o przeprowadzanych przy nim zabiegach i akceptuje pomoc otrzymywaną od
opiekuna. Interwencja opiekuna dotyczy tylko tych zakresów, gdzie rzeczywiście
występują deficyty. Opiekun bierze przy tym pod uwagę opinię pacjenta, według
której pewna pomoc jest niezbędna, ale inna zbyteczna. Zasadę tego rodzaju
kompensacji można streścić hasłem: tak dużo, jak jest to niezbędne - tak mało,
jak jest to możliwe. Tylko w ten sposób udaje się zagwarantować prawdziwą
autonomię pacjenta. To on sam musi być "reżyserem" procesu pielęgnacji,
gdyż najlepiej zna swoje własne potrzeby samo pielęgnacyjne oraz potrafi
obiektywnie ocenić, do czego jest faktycznie zdolny.
3. System pielęgnacji wspomagająco - edukacyjnej
Ten wariant dotyczy sytuacji, w których pacjent jest w stanie
przeprowadzać zabiegi pielęgnacyjne i terapeutyczne, względnie powinien się
tego nauczyć, ale nie może obejść się przy tym bez pomocy drugiej osoby. W tych
uwarunkowaniach znajdują się pacjenci, dla których przewlekła choroba stała się
częścią życia.
System wspomagająco-edukacyjny – to sytuacja, gdy pacjent potrzebuje
pomocy w takim działaniu, jak podejmowanie decyzji, przyswajanie wiedzy, aby
być za siebie odpowiedzialnym.
"Dziesięć przykazań" Dorothy Orem wytycza drogę pielęgnacji :
Zdolność bycia uważnym.
Zdolność postrzegania i sterowania położeniem i postawą własnego ciała.
Zdolność utrzymania własnej motywacji i chęci do bycia aktywnym.
Zdolność bycia rozumnym i racjonalnego reagowania, jak powinien to
robić dorosły człowiek.
Zdolność podejmowania decyzji.
Zdolność pozyskiwania wiedzy i jej adekwatnego stosowania.
Zdolność wyboru najlepszych działań samo pielęgnacyjnych wiodących ku
określonemu celowi.
Zdolność przeprowadzania działań samo pielęgnacyjnych i ich
zintegrowania w codziennym życiu.
Zdolność przydzielania poszczególnych rezerw własnych do wskazanych
aktywności samo pielęgnacyjnych.
Zdolność umiejętnego przeprowadzania samo pielęgnacji.
Teoria pielęgnowania wg Virginii
Henderson
Zdaniem Virginii Henderson: Doskonałość w pielęgniarstwie zależy od
tego, co kandydaci do niego wnoszą (...), doskonała pielęgniarka jest osobą
wrażliwą i współczującą w stosunku do pacjentów, która po mistrzowsku opanowała
techniczne sprawności pielęgnacji i która w sposób szczególny stosuje – a i ma
możność stosować – osobistą odpowiedzialność, odpowiadającą potrzebom osoby,
której służy, to czyni jej pracę w pełni kreatywną (...). Autorka uważa, że
pielęgniarka powinna uczyć się przez całe życie po to, by móc pomagać choremu w
sposób profesjonalny.
Opiekun ma być –nogą dla tego, komu ją amputowano, oczyma dla
niewidomego, itp.
Podstawowe pojęcia:
-pojedynczy człowiek
-opiekun
-zdrowie
-niezależność pacjenta, jako cel pielęgnowania
-pomoc pacjentowi, aby jak najszybciej doszedł do sił
Założenia teoretyczne:
-rozpoznanie potrzeb pacjenta
-pielęgnowanie polega na asystowaniu człowiekowi –choremu lub zdrowemu
,aby powrócił do zdrowia lub uzyskał jego poprawę ,a jeśli nie jest to możliwe
–to należy zapewnić mu spokojną śmierć .
-pielęgnowany może być człowiek
zdrowy jak i chory w wyniku pielęgnowania, chory lub zdrowy, może stać się
niezależny od innych osób.
Uniwersalnymi potrzebami człowieka, niezbędnymi do życia i rozwoju,
precyzyjnie określonymi przez V. Henderson, są:
1. Potrzeba dopływu świeżego powietrza.
2. Potrzeba pożywienia odpowiedniego do struktury
anatomiczno-fizjologicznej, wieku, stanu zdrowia, rodzaju wykonywanej pracy.
3. Potrzeba dostarczania napojów w wystarczającej ilości i jakości.
4. Potrzeba usuwania produktów przemiany materii.
5. Potrzeba ruchu i utrzymania właściwej postawy ciała.
6. Potrzeba snu i odpoczynku.
7. Potrzeba odpowiedniego ubioru i codziennych możliwości ubierania i
rozbierania się.
8. Potrzeba utrzymania w normie temperatury ciała.
9. Potrzeba utrzymywania czystości ciała.
10. Potrzeba unikania niebezpieczeństw otoczenia.
11. Potrzeba komunikowania się z innymi ludźmi w wyrażaniu swych uczuć,
potrzeb, obaw bądź opinii.
12. Potrzeba oddawania się praktykom religijnym stosownie do wyznawanej
wiary.
13. Potrzeba celowej pracy.
14. Potrzeba uczenia się, odkrywania, przejawiania zainteresowań
warunkujących prawidłowy rozwój, zdrowie, a także korzystania z dostępnych
środków sprzyjających zdrowiu.
Czynniki wpływające na modyfikacje potrzeb
-wiek człowieka (noworodek, małe dziecko, młody człowiek, osoba
starsza, osoba umierająca)
-temperament, stan emocjonalny, a także krótkotrwały nastrój (np.
namolny, vponadaktywny, spowolniały, euforyczny, lękowy, histeryczny,
depresyjny)
-stan socjalny i kulturowy (np. człowiek mający rodzinę, przyjaciół,
dobrze przystosowany do środowiska albo człowiek samotny, źle przystosowany)
-właściwości fizyczne człowieka (np. masa ciała w normie, poniżej lub
powyżej normy,
-właściwości motoryczne: w normie, ich utrata)
-możliwości intelektualne (w normie, powyżej lub poniżej normy)
-funkcjonowanie receptorów
(wzroku, słuchu, dotyku, równowagi – w normie
lub utrata któregoś z nich)
Stany patologiczne wpływające na modyfikacje pomocy ze strony opiekuna:
zaburzenia gosp. wodno – elektrolitowej (w tym stany głodu, uporczywych wymiotów,
biegunek)
-ostry niedobór tlenu
-wstrząs ( w tym zapaść, krwotok)
-zaburzenia świadomości (śpiączka, delirium)
-nieprawidłowa temp. ciała, wywołana narażeniem na wpływ niskiej lub
wysokiej, temp. Otoczenia, ostre stany gorączkowe z różnych przyczyn
-miejscowe uszkodzenie skóry, zranienia, infekcje, stany zakaźności,
stany przed – i pooperacyjne, unieruchomienie spowodowane choroba lub leczeniem
- ból ciągły, nieustępujący pod wpływem stosowanych środków
Świetnie napisany artykuł.
OdpowiedzUsuń